
Eipä silti, kevennyskohteita riittää. Hangossa katkennut (ja miksiköhän se katkesi) peräsin painoi pari kiloa kun taas classic-säännön mukainen kovan kelin kuokka heilauttaa vaa'an 3,5 kiloon. Kipparin ideoima hiilaripuomihässäkkä keventäisi sekin jokusen gramman. Corrector weights, here we come!
Seuraavalla nysväyskerralla pureudumme mm. fokan knaapeihin, joita siirretään parikymmentä senttiä eteenpäin gastiliiton vaatimuksesta.

6 kommenttia:
Hyvä että piironki on noinkin kevyt. Voisitte hioa pohjasta celkkaria pois jopa 2 mm. Siitä lähtee painoa pois ainakin kaksi kiloa.
Oletteko huomanneet kun siirrätte fokan knaapin kiskon etupuolelle, joudutte muuttamaan myös levankivaunun säädön päinvastaiseksi. Tällä hetkellähän vaunu siirtyy automaattisesti taaksepäin kun purjetta skuutataan. Sitä paitsi kovantuulenslööreillä kipparilla ei sitten ole mitään asiaa skuuttaamaan tuota fokkaa. Varma tapa tehdä trasselia ja hankalia alalipputilanteita. On nimittäin kiva aukaista sitä rullafokkaa alalipuilla.
Tomi
Niinpä, mutta taitaa Porin Karhujenkin Kyrressä olla knaapi edempänä kuin meillä. Meillähän se on ultratakana.
Tomi, mietin tuota levangin säätöä. Eikö se pysy ihan samanlaisena kun nykyisen knaapin kohdalle tulee kääntöploki? Uusi knaapin paikka lienee kuvassa näkyvän poikittaislaipion kohdalla.
Ei tuolle fokan skuuttauksella tarvitse tehdä mitään, jos laitatte kiskon päähän kääntöplokin. Silloin täytyy laittaa veneeseen kaksi ylimääräistä plokia, ja taas tulee sitä ylimääräistä painoa. Alkuperäinen ajatus oli sellainen, että tuo fokan skuutti olisi tullut suoraan skuuttikulmasta tuolle levangin plokille, ja kääntynyt siitä keulaan päin. Tämä viritys ei taida toimia. Menee gastiasiaksi, mutta miten päin menet vendoissa. selkä eteenpäin vai taakseppäin?
Tomi
Naama eteenpäin.
Saisko ton vaa'an Tampereelle esi-SM-reeneihin 11.6.? Meinaan nääs jos siihen on luottamista.
Lähetä kommentti